ProMedico PS Pismo Śląskiej Izby Lekarskiej w Katowicach czerwiec 2019 nr 260

1 Pro Medico • czerwiec 2019 Powiem wprost O kształceniumedyków raz jeszcze dr n. med. Tadeusz Urban Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach Pisałem już o mankamentach kształcenia podyplomowego lekarzy, ale problem wydaje się być szerszy i zaczynać znacznie wcześniej. Ostatnio opublikowano przerażające informacje o kształceniu studentów medycyny. Uniwer- sytet Wrocławski przeprowadził wśród studentów Wydziału Lekarskiego ankietę, której inspiracją były coraz gor- sze wyniki Lekarskiego Egzaminu Końcowego, uzyskiwane przez absolwentów tej uczelni. Wydawać się mogło, że uwagi zgłaszane przez uczestników ankiety pomogą polepszyć wyniki egzaminu w przyszłości, czyli poprawić miejsce uniwersytetu w rankingu „zdawalności” i uzupełnić czynione dotychczas w tym zakresie starania ze strony uniwersytetu. Na przykład, zainstalowano specjalną aplikację dla studentów, ułatwiającą treningowe rozwiązywanie testów; zakupiono podręczniki, na podstawie których układane są pytania testowe, zobowiązując wykładowców do pro- wadzenia w oparciu o nie zajęć klinicznych. Najbardziej przejmujące są natomiast informacje studentów o jakości kształcenia. Okazuje się, że główny nacisk kładziony jest na przygotowanie teoretyczne. Większość zajęć zamienia się w wielogodzinne wykłady, na których przedstawiane są przede wszystkim slajdy z prezentacjami. Przyszłych adeptów sztuki medycznej najbardziej boli brak zajęć praktycznych. Informacje o tym, że na zajęciach klinicznych jedynie dwukrotnie w ciągu semestru badają pacjenta, są przerażające. To pokazuje, w jak złą stronę idzie edukacja, nie tylko po-, ale również przeddyplomowa. Dobre nauczenie medycy- ny i przygotowanie do wykonywania zawodu nie są już celem samymw sobie. Na pierwszy plan wysuwa się jedynie chęć zdania LEK-u jako warunku otrzymania prawa wykonywania zawodu, jak najlepszego zdania tego egzaminu jako przepustki do rezydentury w wymarzonej specjalizacji i uzyskania globalnego dobrego wyniku jako metody pozycjonowania uniwersytetu. Niejednokrotnie na podstawie wyników uzyskiwanych z LEK-u przez absolwentów uczelni medycznych innych krajów wyciągane są pochopne i prawdopodobnie krzywdzące opinie. Mówi się, że w tych uczelniach jest słaby poziom nauczania, ponieważ absolwenci osiągają mizerne wyniki z LEK-u. Czy nie jest jednak tak, że w tych uczelniach większy nacisk kładzie się na praktyczną naukę medycyny, a nie jedynie na jak najlepsze zdanie egzaminu? Tam zajęcia prowadzone są na salach operacyjnych i salach chorych. Nie przera- bia się natomiast materiału jedynie pod kątem dobrego wyniku z egzaminu. Jeżeli nie będzie praktycznej nauki zawodu na studiach i później w ramach stażu podyplomowego, a następnie, w trakcie specjalizacji, przygotowanie zdominuje testowy Państwowy Egzamin Specjalizacyjny – to czy naprawdę wychowamy dobrze leczących lekarzy? Chciałoby się zapytać quo vadis , medycyno?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzOTU5