ProMedico PS Pismo Śląskiej Izby Lekarskiej w Katowicach czerwiec 2019 nr 260

7 Pro Medico • czerwiec 2019 W artykule odnoszę się do tego fragmentu złożonej układanki, jaką jest funkcjonowa- nie lekarzy w internecie, na który składa się zarówno stosowanie w praktyce lekar- skiej narzędzi szeroko pojętego e-zdrowia, a konkretnie m-zdrowia, czyli tzw. zdrowia mobilnego, jak i występowanie wmediach społecznościowych w roli profesjonalisty lub osoby prywatnej, ale rozpoznawalnej jako lekarz. Korzystanie z mediów społecznościo- wych umożliwia szybkie dzielenie się wiedzą z pacjentami, społecznością czy profesjonalistami i równocześnie szeroki odbiór prezentowanych treści – konkret- nych informacji czy też szerszej – wiedzy z zakresu zdrowia. Lekarze są aktywni w mediach społeczno- ściowych głównie w związku z: 1. edukacją medyczną profesjonalistów; 2. edukacją pacjentóww formie indywidu- alnej lub grupowej; 3. oświatą zdrowotną; 4. budowaniemwizerunku lekarza, prakty- ki lekarskiej, podmiotu leczniczego, bądź zawodu. Stosując narzędzia internetowe, zwłasz- cza aplikacje mobilne ( mHealth ) bądź media społecznościowe, osiągnąć moż- na usprawnienie działań prewencyjnych w obszarze opieki zdrowotnej, zwiększe- nie zaangażowania samych pacjentów, zarówno w prewencję, poprawę stylu życia, jak i w terapię, a także podwyższe- nie jakości świadczonej opieki zdrowotnej. To wszystko przekłada się na zwiększenie jej efektywności i poprawę jakości 1 . Obecność lekarzy w mediach społecz- nościowych powoduje: – zwiększenie zaufania do lekarza: lekarz, który prezentuje przez Facebook ciekawe informacje medyczne i dyskutuje z pacjen- tami online, staje się im bliższy, a pacjenci są w stanie bardziej mu zaufać; – zwiększenie wiarygodności lekarza: Etyka lekarska w mediach społecznościowych Znane zasady w nowym środowisku Coraz więcej z nas decyduje się na poszerzenie przestrzeni swojego funk- cjonowania o media społecznościowe. Wpisuje się to oczywiście w ogólny trend – w skali kraju ponad 70% osób w wieku 15-65 lat korzysta z me- diów społecznościowych, a jako że są to przecież nasi pacjenci – obecni lub przyszli – nie może tam też zabraknąć lekarzy. lekarz staje się dla pacjentów źródłem wiedzy medycznej; – zwiększenie zaangażowania pacjentów w kontakt z lekarzem: pacjenci mogą polecać lekarza, linkując jego profil, a tak- że czuć z nim swego rodzaju więź, mogąc śledzić z dużą częstotliwością jego wpisy na portalu; – zwiększenie rozpoznawalności lekarza; – obecność na Facebooku poprawia roz- poznawalność lekarza przez wyszukiwarki internetowe 2 . Należy przy tym zauważyć, że lekarz w mediach społecznościowych może pojawić się w różnych rolach: • prezentując swój wizerunek jako osoba prywatna; • prezentując swoje poglądy dotyczące spraw ogólnych, pozamedycznych; • prezentując swój wizerunek jako profe- sjonalista; • prezentując swoje poglądy profesjona- listy – dotyczące medycyny, organizacji opieki zdrowotnej, polityki zdrowotnej czy innych zagadnień – z punktu widzenia profesjonalisty. Jednakże obecność w mediach spo- łecznościowych, prowadzenie blogów czy aktywność na forach internetowych z jednej strony wymaga realizacji tych samych zasad etyki lekarskiej, co w realu , tj. szacunku, poufności, profesjonalizmu i innych, ale z drugiej – stwarza nowe wyzwania etyczne. Pamiętać należy, że: wszelkie informa- cje kierowane do konkretnego odbiorcy mogą być przekazywane online jedynie z pieczołowitymdochowaniempoufności. Rejestrowanie pacjentów metodą video lub audio na potrzeby edukacji profe- sjonalistów medycznych lub edukacji publicznej powinno odbywać się z rze- telnym wyważeniem pomiędzy celami edukacyjnymi a prawami pacjenta, z rygo- rystycznym ich poszanowaniem, w tym Fot. Chroma Stock

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzOTU5