ProMedico PS Pismo Śląskiej Izby Lekarskiej w Katowicach kwiecień 2019 nr 258

23 Pro Medico • kwiecień 2019 Grażyna Ogrodowska: Skąd pomysł, żebypowstałaaplikacjapomagającamyć zęby? Dr Marcin Krufczyk: Aplikacja „Metody szczotkowania zębów” to bardzo prosto przedstawiony sposób prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej. Stworzone animacje prawidłowych metod szczotko- wania zębów pozwoliły na ich wizualną prezentację osobom, które nigdy nie wie- działy, że istnieją jakiekolwiekmetodymycia zębów. Okazuje się, że 65% Polaków nie zna poprawnych technik szczotkowania, a kolejne 25% nie wie, jak je zastosować w praktyce. Aplikację polecam pacjentom jako kieszonkowy instruktaż higieny, celem jest polepszenie higieny jamy ustnej Pola- ków poprzez odpowiednie szczotkowanie zębów. Myślę, że taka aplikacja, która jest bezpłatna i ogólnodostępna, powinna zostać szeroko udostępniona, choćby z tego powodu, że jakwykazują badania – 2%Pola- ków (760 000 osób) nie myje zębów wcale. (sic!) Link do aplikacji: https://play.google. com/store/apps/details? id=eu.dentysta. metodyszczotkowania – Problem niesolidnych pacjentów... Jakie refleksje na temat swojej akcji ma Pan z perspektywy czasu? – Akcja miała za zadanie zmobilizować pacjentów do stawiania się na umówio- ną wizytę lub odwołania jej odpowied- nio wcześniej. Nie robi tego około 30% pacjentów. Cel został osiągnięty, bo stro- na prosperuje, ma udoskonalone funkcje i odpowiednie prawnicze rozwiązania, a po reakcji mediów pacjenci coraz czę- ściej informują nas, jeżeli nie mogą przyjść nawizytę, dzięki czemu inni pacjenci mogą skorzystać z tych terminów. Uświadomieni pacjenci i brakpustychmiejsc spowodowa- nych niestawiennictwem pacjenta w skali kraju jest porównywalny z potencjałem dodatkowych 60 000 nowych lekarzy specjalistów (wyliczenie dziennych strat spowodowanych w skali kraju nieuspra- wiedliwionymi nieobecnościami pacjenta). Szczegółowe statystyki: https://dentysta. eu/pacjenci-widma-przeswietleni-wyniki- ankiety-o-umawianiu-wizyt Otrzymaliśmy pismo z NFZ, w którym wyrażono gotowość do budowy podob- nego rozwiązania, jednak były potrzebne zmiany w prawie i rozwiązanie kwestii finansowych, pismo to zostało przesłane do Ministerstwa Zdrowia. Rzecznik Praw Pacjenta wypowiedział się, że odwołanie wizyty to prawny obowiązek pacjenta. Posłowie wypowiadali się na temat stoso- wanego rozwiązania, serwis był powodem wielu interpelacji i dyskusji... Z drugiej stro- ny spowodował wszczęcie postępowania UODO, ale do tej pory nie zarzucono nam żadnych niedopatrzeń. Zmojej strony serwis solidnypacjent.pl jest w dalszym ciągu wspierany i z pewnością jego funkcjonalność będzie dodatkiem do tworzonego systemu (elektroniczne centrum rejestracji pacjenta ECRP), któ- ry w sposób automatyczny sprawdzi czy numer pacjenta zapisanego na wizytę ma dobrą reputację, natychmiast po umó- wieniu wizyty online w danej placówce. Lekarz, bądź rejestracja, będą mieli moż- liwość oznaczenia bezpośrednio z apli- kacji, że pacjent nie stawił się na wizycie bez odwołania, dając tym samym sygnał innym placówkom, że numer ten będzie wymagał dodatkowej weryfikacji telefo- nicznej przed wizytą, gdyż istnieje praw- dopodobieństwo, że pacjent nie zjawi się na wizycie. Lekarze wykorzystują to rozwiązanie, choć konieczna jest automatyzacja i powiązanie systemu z rejestracją online, na co posia- damy odpowiednie oprogramowanie do rejestracji online i w razie zainteresowa- nia będzie oferowane także bezpłatnie. W sprawie serwisu do tej pory otrzymu- SKĄD MY SIĘ ZNAMY? Trudny problemmożna rozwiązać – wystarczy tego chcieć Zainteresował wszystkich tym, że pacjenci-widma blokują czę- sto dostęp do świadczeń, rezygnując z nich dopiero w ostatniej chwili. – Generująwskali rokuwielomilionowe stratywcałymsystemie opie- kizdrowotnej.Tracąprywatnegabinetyipubliczneprzychodnie.Tracą także sami chorzy! – przekonywał. I wystąpił z pomysłem utworze- nia listy takich niesubordynowanych pacjentów, tworząc darmo- wy serwis internetowy niesolidnypacjent.pl, którego celem jest zmniejszanie kolejek i ułatwienie dostępu do lekarzy. W popularnej telewizji śniadaniowej opowiadał milionom Polaków, jak współczesne gabinety stomatologiczne mogą dbać o komfort pacjenta. – Strachprzedwizytąu stomatologa, która koja- rzy się głównie z bólem i nieprzyjemnymi doznaniami jest nieuzasad- niony! – przekonywał dentofobów. W leczeniu zębów stosuje nową metodę znieczulenia, nad któ- rym to rozwiązaniem przez ponad dekadę pracowali naukowcy z USA. – Zanimpodamy zastrzyk znieczulający, wmiejsce w dziąśle, w które będziemy się wkłuwać, przy pomocy specjalnego urządzenia z son- dami i końcówkami przewodzącymi prąd wysłane zostaną nieod- czuwalne dla pacjenta impulsy elektryczne blokujące ból. Impulsy każdorazowo będą dopasowywane m.in. częstotliwością i mocą do poszczególnych pacjentów, tak aby ich działanie było najskutecz- niejsze – tak starał się przystępnie tłumaczyć dziennikarzom zasa- dę działania TmENS ( Transmucosal Electric Nerve Stimulation ), czyli przezśluzówkowego znieczulenia elektrycznego. Było o nim też głośno, gdy media przekazały, że zaczął wykorzystywać latający bra- incopter sterowany myślami do wyciszania i relaksowania pacjenta przed wizytą oraz używać okularów z wirtualną rzeczywistością, które odci- nają leczonego od otoczenia w trakcie zabiegu. To urzą- dzenie z kolei powstało ze względu na pasję lekarza do elektroniki... W plebiscycie Hipokrates 2018 wśród lekarzy dentystów zajął I miejsce wwoj. śląskim. Niedawno portal Infodent24 przekazał informację, że stworzył aplikację „Metody szczotkowania zębów” . Ciekawe, kto za tymwszystkimstoi? Ktoma taką chęć podejmowa- nia wciąż nowych wyzwań? To lekarz dentysta z Gliwic. Marcin Krufczyk . Absolwent SUM Wydziału Lekarsko-Dentystycznego w Zabrzu, ukończył też studia w zakresie Prawa medycznego (UŚ) i studia „Zarządzanie Placów- kami Służby Zdrowia” GWSH. W zawodzie pracuje od 2010 roku, prowadzi gabinet dentystyczny w Gliwicach. Jest właścicielem Grupy Dentysta.eu. GrażynaOgrodowska Rozmowa z dr. Marcinem Krufczykiem

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzOTU5