Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 40 Next Page
Page Background

Pro Medico

maj 2016

16

stomatologia

W dniach 1-2 kwietnia br. odbyło się pierwsze wyjazdowe po-

siedzenie Komisji Stomatologicznej ŚIL. Dwa dni obrad poskut-

kowały wykonaniem konkretnych zadań. Przygotowaliśmy apele

i uchwały na Okręgowy i Krajowy Zjazd Lekarzy, omówiliśmy pra-

ce kilku zespołów, w tym pierwsze posiedzenie Zespołu Regu-

laminowo-Organizacyjnego KSNRL, który odbył się wWarszawie

17 marca 2016 r.

Celem Zespołu było zaproponowanie zmian w regulaminie wy-

borów do organów w izbach lekarskich, które mają uczynić te

wybory bardziej demokratycznymi, zwłaszcza z punktu widzenia

stomatologów. Obecnie toczy się w internecie burzliwa dyskusja

nad charakterem tych zmian, jej echo można dostrzec na porta-

lach internetowych Infodent 24, Autonomia-dent czy Dentonet.

Nawet w„Gazecie Lekarskiej” odnajdujemy artykuły poświęcone

temu tematowi, jednakże są to głosy jednej tylko strony, pozba-

Z działań Komisji Stomatologicznej

wione głosów polemicznych. Kolejnym tematem było przygoto-

wanie Informatora dla pacjentów stomatologicznych. Chcemy,

żeby zawierał czytelne komunikaty dla pacjentów, które zwięk-

szą ich świadomość prozdrowotną, ułatwią nam współpracę

z pacjentami i zmniejszą ilość niepotrzebnych konfliktów na linii

pacjent – lekarz.

Informator znajdzie się w jednym z najbliższych wydań „Pro Me-

dico”. Przed nami Okręgowy Zjazd Lekarski, następnie posiedze-

nie trzech Prezydiów Izb Lekarskich, połączone ze spotkaniem

trzech Prezydiów Komisji Stomatologicznych oraz spotkanie

z nowo mianowanym dyrektorem ŚOWNFZ w Katowicach. O tym

w następnym numerze naszej gazety.

Pozdrawiam wiosennie.

Aleksandra Sommerlik-Biernat

wiceprzewodnicząca

Komisji Stomatologicznej ORL

PRAWODOCODZIENNEJ HIGIENY

Prawododbaniapacjenta o zdrowie swojej jamy ustnej (zębów, dzią-

seł i błony śluzowej) nie powinnowłaściwie podlegać dyskusji. A jed-

nak... Iluż tak naprawdę pacjentów korzysta z niego w pełnym tego

słowa znaczeniu? O prawie do codziennych zabiegów higienicznych

przypominamy pacjentom przy każdej okazji. A jaki jest tego efekt?

Praktycznie żaden... Zaniedbania higieniczne przybierają formę na-

rodowej przypadłości. Szczotkowanie zębów zdezelowaną szczo-

teczką (wymienianą raz na rok lub rzadziej), epizodyczne używanie

profilaktycznych płynów do płukania jamy ustnej i niekorzystanie

prawie wcale z dodatkowych przyborówdo higieny przestrzeni mie-

dzyzębowych (szczoteczek międzyzębowych, jednopęczkowych,

nici dentystycznych) stawia nas całkowicie poza standardami euro-

pejskimi.

Równocześnie prawo do refundowanych przez NFZ regularnych wi-

zyt kontrolnych co pół roku realizowane jest w formie incydentalnej.

Zazwyczaj bowiem powodem zgłoszenia się pacjenta do stomato-

loga jest ból.

Pozostaje nam albo milczeć w temacie tego prawa pacjenta, albo

rozpocząć akcję sumiennego jego egzekwowania.

Warto zastanowić się, czy na wstępie wizyty (każdej!) nie warto oce-

nić stopnia higieny jamy ustnej pacjenta.

Dla przypomnienia:

SkróconyWskaźnik OHI

(Oral Hygiene Index wg Greene'a i Vermil-

liona) polega na zbadaniu obecności płytki nazębnej wobrębie 6 zę-

bów (16, 21 [lub 11], 24, 36, 41 [lub 31], 44).

Kryteria oceny nalotu:

0 – brak nalotu czy przebarwienia

1 – miękki nalot do 1/3 powierzchni zęba lub zewnętrzne przebar-

wienie (bez rozległości zasięgu)

2 –miękki nalot od 1/3 do 2/3 powierzchni zęba

3 – nalot na ponad 2/3 powierzchni zęba

Interpretacjawyniku:

zsumowaćwartości dlawszystkichbadanych

zębów i podzieli przez ich liczbę, otrzymując wynik od 0 do 3.

Jeśli wartośćwskaźnika OHI nie przekracza 1, sugeruje to korzystanie

Komisja Stomatologiczna

o prawach pacjenta

Dyskusja na temat praw pacjentów w Polsce od dłuższego już czasu jest wszech-

obecna. Stąd też i poniżej sugestie dotyczące praw pacjenta w gabinecie stoma-

tologa, które wydają się uporządkować ten problem, a może nawet go po części

rozwiązać.

API =

x 100%

suma przestrzeni międzyzębowych z płytką

suma wszystkich badanych przestrzeni

pacjenta z prawa do utrzymania prawidłowej higieny. Jeśli wskaźnik

OHI jest większy niż 1, wskazuje to na bagatelizowanie tegoż prawa.

Można posłużyć się także

wskaźnikiem API

(Approximal Plaque In-

dex) – oceniając higienę wprzestrzeniachmiędzyzębowych.

Obecność płytki bakteryjnej bada się: w kwadrantach 1 i 3 – na po-

wierzchniach stycznych od strony jamy ustnej właściwej, w kwadran-

tach 2 i 4 – na powierzchniach stycznych od strony przedsionka.

Kryterium oceny jest występowanie płytki w przestrzeni międzyzę-

bowej (+) lub jej brak (-). Płytkę uwidacznia się za pomocą zgłębnika

lub po wybarwieniu płytki tabletkami wybarwiającymi albo roztwo-

remwybarwiającym.

100 – 70% – zła higiena

70 – 40% – przeciętna

39 – 25% – wmiarę dobra

< 25% – optymalna.

Zabieg oceny higieny jamy ustnej i przekazanie wyniku pacjentowi

nie powinny zająć nam więcej niż 1-2 minuty (interpretacja nato-