Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 40 Next Page
Page Background

17

Pro Medico

sierpień/wrzesień 2015

prawo medyczne

działalnością i proponujących swoje usługi. Chcąc zamieszczać

informacje o praktyce, warto dokładnie ustalić, na jakiego rodza-

ju stronie internetowej dane zostaną umieszczone, jak długi jest

okres umowy i jakie są pozostałe jej warunki, w tym zasady dot.

sposobu określenia wysokości wynagrodzenia. Określenie precy-

zyjnie tych elementów na początku współpracy pozwoli lekarzowi

z pewnością w przyszłości uniknąć wielu niedomówień i niepo-

trzebnych trudności.

Omawiając temat informowania wskazać należy także, że informa-

cja ta nie może mieć cech reklamy. Ustawa o działalności leczniczej

nie definiuje tego pojęcia ani nie określa wytycznych, które należy

mieć na względzie przy ustalaniu, czy dana informacja mieści się

jeszcze w dozwolonym zakresie, czy już jest reklamą. Aby spró-

bować to ustalić, należy odwołać się do słownikowych definicji

pojęcia reklamy, przez którą rozumie się działania mające na celu

zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towa-

rów lub do skorzystania z określonych usług. Przywołana wyżej

już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje przykładowe ce-

chy informacji, które kwalifikują informację jako niedopuszczalną

z uwagi na jej reklamowy wymiar. Po pierwsze, przekaz podany

przez lekarza nie może stanowić żadnej formy zachęty ani próby

nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Jako przy-

kład form zachęty należy wymienić rabaty, obniżki, promocje oraz

wszelkiego rodzaju informacje wartościujące (np. najlepszy, do-

skonały). Tym samym, zachęta może przybrać nie tylko postać bez-

pośrednią, ale także i pośrednią. Za mające cechy reklamy uznaje

się również informacje o metodach, ich skuteczności i czasie le-

czenia oraz obietnice i potoczne określenia. Informacje o jakości

sprzętu medycznego również zostaną potraktowane jako noszące

znamiona reklamy. Wymienione zostały jedynie przykładowe ro-

dzaje informacji, które mogą być zakwalifikowane jako reklama.

Próbę określenia informacji noszącej znamiona reklamy zawiera

także załącznik do uchwały nr 40/2013 Okręgowej Rady Lekarskiej

w Katowicach z dnia 11 września 2013 r.

Przypominając temat informowania o wykonywanej działalności

leczniczej, wypada także wskazać na konsekwencje, które mogą

wyniknąć ze stosowania niewłaściwego informowania, a więc nie-

dozwolonej reklamy. Takie działanie lekarza stanowi naruszenie

przepisów związanych z wykonywaniemzawodu (zarówno ustawy

o działalności, jak i powołanych uchwał samorządowych) oraz za-

sad wynikających z Kodeksu Etyki Lekarskiej stanowiąc przewinie-

nie zawodowe, które może spowodować wszczęcie postępowania

w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej.

Pominięcie zakazu reklamy stanowi również naruszenie przepisów

związanych z warunkami wymaganymi do wykonywania działal-

ności leczniczej, a tym samym może być podstawą do przeprowa-

dzenia stosownej kontroli, a w konsekwencji – doprowadzić do

wykreślenia lekarza mającego praktykę zawodową z Rejestru pod-

miotów wykonujących działalność leczniczą.

Co więcej, podawanie do wiadomości publicznej informacji o za-

kresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych mających

formę i treść reklamy stanowi wykroczenie zagrożone karą aresztu,

ograniczenia wolności albo grzywny.

Decydując się na informowanie o prowadzonej działalności leczni-

czej, w szczególności w formie praktyki lekarskiej, warto zapoznać

się z przepisami, które dotyczą wskazanego zagadnienia. Lektu-

ra powołanych regulacji pozwoli uzyskać informacje, jak należy

w sposób prawidłowy przekazywać dane o prowadzonej praktyce

oraz uniknąć potencjalnych zagrożeń.

Katarzyna Różycka

radca prawny

Zespół Radców Prawnych Śląskiej Izby Lekarskiej

dehumanizacja medycyny

PROGRAM

10.00-10.10

Otwarcie Konferencji

Dr n. med. Jacek Kozakiewicz

Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach

Dr n. med. Elżbieta Kortyczko

Prezes Oddziału Śląskiego Katolickiego Stowarzyszenia Lekarzy

Polskich

10.10-10.40

„Wpływ przemian gospodarczych w Polsce na relację

lekarz – pacjent”

Dr n. med. Marcin Jabłoński

Adiunkt w Instytucie Psychologii Wydziału Filozoficznego

Akademii Ignatianum w Krakowie. Kierownik Studiów

Podyplomowych z Psychoonkologii w Akademii Ignatianum

10.40-11.10

„Moralna ambiwalencja współczesnej medycyny”

Ks. dr hab. n. teolog. Antoni Bartoszek

Dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego

w Katowicach

11.10-11.40

„Różnica między biznesem i medycyną”

Prof. dr hab. n. med. Jan Duława

Kierownik Katedry Chorób Wewnętrznych oraz Kliniki i Oddziału

Chorób Wewnętrznych i Metabolicznych SUM.

Prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

11.40-12.00

Przerwa kawowa

12.00-12.30

„By słowo było (po)mocą – wybrane aspekty komunikacji

medycznej”

Dr hab. n. hum. Danuta Krzyżyk

Adiunkt w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej na

Uniwersytecie Śląskimw Katowicach,

Członek Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii

Nauk, Przewodnicząca Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego

Rady Języka Polskiego,

Członek Koła Współpracowników Zespołu Języka Religijnego

Rady Języka Polskiego

12.30-13.00

„Społeczne skutki postępu wmedycynie”

Ks. dr hab. Arkadiusz Wuwer

Adiunkt w Katedrze Teologii Moralnej i Katolickiej Nauki

Społecznej na Uniwersytecie Śląskimw Katowicach

13.00-14.00

Panel dyskusyjny

Moderator –

dr hab. n. med. JarosławMarkowski

Przewodniczący Komisji ds. Etyki ŚIL

Konferencja„DEHUMANIZACJA MEDYCYNY”

Termin:

10.10.2015, godzina 10.00

Miejsce: Katowice, ul. Grażyńskiego 49a (siedziba Śląskiej Izby Lekarskiej)

Kierownik naukowy prof. dr hab. n. med. Jan Duława

patroni honorowi konferencji:

abp. Wiktor Skworc – Metropolita Katowicki oraz prof. Marian Zembala – Minister Zdrowia