17
Pro Medico
•
sierpień/wrzesień 2015
prawo medyczne
działalnością i proponujących swoje usługi. Chcąc zamieszczać
informacje o praktyce, warto dokładnie ustalić, na jakiego rodza-
ju stronie internetowej dane zostaną umieszczone, jak długi jest
okres umowy i jakie są pozostałe jej warunki, w tym zasady dot.
sposobu określenia wysokości wynagrodzenia. Określenie precy-
zyjnie tych elementów na początku współpracy pozwoli lekarzowi
z pewnością w przyszłości uniknąć wielu niedomówień i niepo-
trzebnych trudności.
Omawiając temat informowania wskazać należy także, że informa-
cja ta nie może mieć cech reklamy. Ustawa o działalności leczniczej
nie definiuje tego pojęcia ani nie określa wytycznych, które należy
mieć na względzie przy ustalaniu, czy dana informacja mieści się
jeszcze w dozwolonym zakresie, czy już jest reklamą. Aby spró-
bować to ustalić, należy odwołać się do słownikowych definicji
pojęcia reklamy, przez którą rozumie się działania mające na celu
zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towa-
rów lub do skorzystania z określonych usług. Przywołana wyżej
już uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje przykładowe ce-
chy informacji, które kwalifikują informację jako niedopuszczalną
z uwagi na jej reklamowy wymiar. Po pierwsze, przekaz podany
przez lekarza nie może stanowić żadnej formy zachęty ani próby
nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Jako przy-
kład form zachęty należy wymienić rabaty, obniżki, promocje oraz
wszelkiego rodzaju informacje wartościujące (np. najlepszy, do-
skonały). Tym samym, zachęta może przybrać nie tylko postać bez-
pośrednią, ale także i pośrednią. Za mające cechy reklamy uznaje
się również informacje o metodach, ich skuteczności i czasie le-
czenia oraz obietnice i potoczne określenia. Informacje o jakości
sprzętu medycznego również zostaną potraktowane jako noszące
znamiona reklamy. Wymienione zostały jedynie przykładowe ro-
dzaje informacji, które mogą być zakwalifikowane jako reklama.
Próbę określenia informacji noszącej znamiona reklamy zawiera
także załącznik do uchwały nr 40/2013 Okręgowej Rady Lekarskiej
w Katowicach z dnia 11 września 2013 r.
Przypominając temat informowania o wykonywanej działalności
leczniczej, wypada także wskazać na konsekwencje, które mogą
wyniknąć ze stosowania niewłaściwego informowania, a więc nie-
dozwolonej reklamy. Takie działanie lekarza stanowi naruszenie
przepisów związanych z wykonywaniemzawodu (zarówno ustawy
o działalności, jak i powołanych uchwał samorządowych) oraz za-
sad wynikających z Kodeksu Etyki Lekarskiej stanowiąc przewinie-
nie zawodowe, które może spowodować wszczęcie postępowania
w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej.
Pominięcie zakazu reklamy stanowi również naruszenie przepisów
związanych z warunkami wymaganymi do wykonywania działal-
ności leczniczej, a tym samym może być podstawą do przeprowa-
dzenia stosownej kontroli, a w konsekwencji – doprowadzić do
wykreślenia lekarza mającego praktykę zawodową z Rejestru pod-
miotów wykonujących działalność leczniczą.
Co więcej, podawanie do wiadomości publicznej informacji o za-
kresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych mających
formę i treść reklamy stanowi wykroczenie zagrożone karą aresztu,
ograniczenia wolności albo grzywny.
Decydując się na informowanie o prowadzonej działalności leczni-
czej, w szczególności w formie praktyki lekarskiej, warto zapoznać
się z przepisami, które dotyczą wskazanego zagadnienia. Lektu-
ra powołanych regulacji pozwoli uzyskać informacje, jak należy
w sposób prawidłowy przekazywać dane o prowadzonej praktyce
oraz uniknąć potencjalnych zagrożeń.
Katarzyna Różycka
radca prawny
Zespół Radców Prawnych Śląskiej Izby Lekarskiej
dehumanizacja medycyny
PROGRAM
10.00-10.10
Otwarcie Konferencji
Dr n. med. Jacek Kozakiewicz
Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach
Dr n. med. Elżbieta Kortyczko
Prezes Oddziału Śląskiego Katolickiego Stowarzyszenia Lekarzy
Polskich
10.10-10.40
„Wpływ przemian gospodarczych w Polsce na relację
lekarz – pacjent”
Dr n. med. Marcin Jabłoński
Adiunkt w Instytucie Psychologii Wydziału Filozoficznego
Akademii Ignatianum w Krakowie. Kierownik Studiów
Podyplomowych z Psychoonkologii w Akademii Ignatianum
10.40-11.10
„Moralna ambiwalencja współczesnej medycyny”
Ks. dr hab. n. teolog. Antoni Bartoszek
Dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego
w Katowicach
11.10-11.40
„Różnica między biznesem i medycyną”
Prof. dr hab. n. med. Jan Duława
Kierownik Katedry Chorób Wewnętrznych oraz Kliniki i Oddziału
Chorób Wewnętrznych i Metabolicznych SUM.
Prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
11.40-12.00
Przerwa kawowa
12.00-12.30
„By słowo było (po)mocą – wybrane aspekty komunikacji
medycznej”
Dr hab. n. hum. Danuta Krzyżyk
Adiunkt w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej na
Uniwersytecie Śląskimw Katowicach,
Członek Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii
Nauk, Przewodnicząca Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego
Rady Języka Polskiego,
Członek Koła Współpracowników Zespołu Języka Religijnego
Rady Języka Polskiego
12.30-13.00
„Społeczne skutki postępu wmedycynie”
Ks. dr hab. Arkadiusz Wuwer
Adiunkt w Katedrze Teologii Moralnej i Katolickiej Nauki
Społecznej na Uniwersytecie Śląskimw Katowicach
13.00-14.00
Panel dyskusyjny
Moderator –
dr hab. n. med. JarosławMarkowski
Przewodniczący Komisji ds. Etyki ŚIL
Konferencja„DEHUMANIZACJA MEDYCYNY”
Termin:
10.10.2015, godzina 10.00
Miejsce: Katowice, ul. Grażyńskiego 49a (siedziba Śląskiej Izby Lekarskiej)
Kierownik naukowy prof. dr hab. n. med. Jan Duława
patroni honorowi konferencji:
abp. Wiktor Skworc – Metropolita Katowicki oraz prof. Marian Zembala – Minister Zdrowia