Pro Medico
•
czerwiec/lipiec 2015
10
ciąg dalszy ze str. 9
pakiet onkologiczny
a. Zatrudniliśmy dodatkowe osoby, ko-
nieczne stanowiska, komputery, opro-
gramowanie.
b. Ten dodatkowy koszt nie jest w żadne
sposób zrefinansowany.
c. Pytanie jak sprawozdawane dane
są przetwarzane, analizowane i wyko-
rzystane przez NFZ i MZ?
d. Od początku roku system sprawoz-
dań był zmieniany i uzupełniany już kil-
kakrotnie.
e. Niedopełnienie wszystkich formalno-
ści skutkuje wstrzymaniem rozliczenia.
6. Uwagi o wdrożeniu pakietu:
a. Za późno opracowano szczegóły.
b. Brak komunikacji.
c. Brak wystarczającej informacji dla
świadczeniodawców i lekarzy.
d. Niewiedza samych urzędników NFZ
–„jutro jedziemy na szkolenie, to potem
zadzwońcie, może będziemy coś wie-
dzieli”.
Specjalista otolaryngolog, szpital SUM,
Katowice:
– Założenia pakietu onkologicznego były
słuszne, ale podstawowym problemem
są sprawy administracyjno-biurokratycz-
ne, które stanowią spore utrudnienie dla
lekarzy, a przede wszystkim utrudniają
dostęp pacjentów do leczenia. Należy go
mocno poprawić. W mojej ocenie jest nie-
dopuszczalne, aby lekarz specjalista nie
mógł wypisać karty DiLO bez podstawo-
wego rozpoznania. Lekarz rodzinny ma ta-
kie prawo i to wyłącznie na podstawie
własnych podejrzeń. Powinno się umoż-
liwić specjalistom wypisanie tej karty bez
badania histopatologicznego, co ułatwi-
łoby całą procedurę. Pakiet onkologiczny
negatywnie wpływa na pacjentów nieon-
kologicznych, którzy muszą dłużej czekać
w kolejkach do lekarzy specjalistów.
Specjalista chorób wewnętrznych, POZ,
Zabrze:
– Pakiet onkologiczny to dobry pomysł,
ale jego realizacja pozostawia wiele do ży-
czenia. Przede wszystkim powoduje,
że pacjenci nieonkologiczni mają utrud-
niony dostęp do specjalistów. Dodatkowo,
pakiet jest z mojego punktu widzenia wąt-
pliwy etycznie, wprowadza bowiem poję-
cie strachu onkologicznego u pacjentów.
Nie sądzę, aby najwłaściwszym pomysłem
było, że lekarz „sieje w głowie pacjen-
ta” obawę przed chorobą onkologiczną,
a późniejsza diagnostyka ją ostatecznie
wyklucza. Pacjenci jak widzą „zieloną kar-
tę” wpadają w panikę i jest to zrozumiałe.
Jednak muszę zaznaczyć, iż wbrew moim
początkowym obawom, karta DiLO nie
jest skomplikowana i jej wypełnianie nie
zabiera dużo czasu. Pozytywna zmiana,
jaka zaszła na skutek wprowadzenia pa-
kietu to możliwość szybszego wykonania
pacjentowi tomografii komputerowej,
co usprawnia leczenie.
Specjalista chorób płuc, Ruda Śląska:
– Pakiet onkologiczny jest zdecydowanie
niekorzystny i dla lekarzy, i pacjentów.
Jego wprowadzenie nic nie poprawiło,
a przyczyniło się do nadmiernej i zbędnej
biurokracji. Pomysł był dobry, ale jego re-
alizacja fatalna. Na obecnym etapie nie da
się go już nawet naprawić, należałoby go
„ułożyć” od nowa.
Specjalista endokrynolog, kierownik
przychodni POZ, Mysłowice:
– Pakiet onkologiczny wprowadza ogrom-
ne zamieszanie, zdezorientowani są i leka-
rze, i pacjenci. Przede wszystkim jednak
jest on krzywdzący wobec pacjentów cięż-
ko chorych nieonkologicznie. Nie widzę
szans na usprawnienie jego działania, po-
winno się z niego zrezygnować i dać więk-
sze „pole manewru” onkologom. Pakiet
generuje ogromne koszty, dezorganizuje
pracę i godzi w sprawiedliwość leczenia
chorych, w równe traktowanie wszystkich
potrzebujących pomocy medycznej.
Lekarz chorób wewnętrznych, NZOZ,
Sosnowiec:
– Wypełnianie karty DiLO jest koszmarem,
to zupełnie niepotrzebne namnażanie
biurokracji, które nie służy ani lekarzom,
W okresie styczeń-kwiecień 2015 r. w województwie śląskim wydano 13 413 Kart
Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (to blisko 13% kart wydanych w skali całe-
go kraju).
Liczba wydanych w okresie styczeń-kwiecień 2015 r. Kart Diagnostyki i Leczenia
Onkologicznego w województwie śląskim ze względu na miejsce ich wydania
przedstawia się następująco:
Miejsce wydania Karty DiLO: Liczba wydanych Kart DiLO, udział w ogólnej liczbie
wydanych Kart DiLO
•
POZ, 3688, 28%
•
AOS, 3003, 22%
•
SZPITAL, 2602, 19%
•
SZPITAL – leczenie rozpoczęte przed 01.2015 – 4120, 31%
SUMA: 13, 413, 100%.
W Śląskim Oddziale Wojewódzkim NFZ świadczenia w ramach pakietu onkologicz-
nego realizuje 186 świadczeniodawców w rodzaju ambulatoryjna opieka specjali-
styczna (ponad 800 różnych poradni) oraz 61 świadczeniodawców w rodzaju lecz-
nictwo szpitalne (ponad 200 różnych oddziałów szpitalnych oraz teleradioterapia,
brachyterapia i terapia izotopowa). Tak duża liczba świadczeniodawców gwarantu-
je pełne zabezpieczenie świadczeń dla szybkiej terapii onkologicznej w wojewódz-
twie śląskim. W okresie od stycznia do kwietnia br. w Śląskim OW NFZ 28 świadcze-
niodawców zrezygnowało z realizacji świadczeń w ramach pakietu onkologicznego
(25 w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, trzech w rodzaju lecznictwo
szpitalne, przy czymw przypadku dwóch podmiotów w rodzaju lecznictwo szpital-
ne rezygnacja ze STO dotyczyła wybranych zakresów świadczeń, a nie całej umo-
wy) – część w związku z brakiem spełniania warunków, które są bardzo istotne dla
prawidłowej realizacji świadczenia, część bez podania przyczyny.
Należy podkreślić, że pacjenci, mimo rezygnacji tak śladowej liczby świad-
czeniodawców, mają w pełni zabezpieczony dostęp do szybkiej terapii onko-
logicznej na terenie całego województwa. Co istotne, w poradniach świad-
czeniodawców, którzy zrezygnowali z realizacji świadczeń w ramach pakietu
onkologicznego, w minionym roku procent pacjentów onkologicznych pierwszo-
razowych (liczony w stosunku do wszystkich pacjentów leczonych w poradniach)
był bliski „0” lub w ogóle nie było tam ani jednego pacjenta onkologicznego.
Jednocześnie w powyższym okresie dwóch świadczeniodawców (w rodzaju AOS)
złożyło deklarację przystąpienia do pakietu onkologicznego.
Szczegółowy wykaz świadczeniodawców realizujących świadczenia w ramach pa-
kietu onkologicznego jest dostępny na stronie internetowej Oddziału:
www.nfz-katowice.pl.
Małgorzata Doros, rzecznik prasowy NFZ
SONDA
redakcyjna
Szybka Terapia Onkologiczna
w województwie śląskim