Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  19 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 36 Next Page
Page Background

17

Pro Medico

listopad 2016

prawne aspekty naszych pasji

ciąg dalszy na str. 18

Dostawaliśmy więc do emisji na antenie

płyty dvd z nagraniem koncertu czy spek-

taklu –

„dał mi je sam autor, więc są moje”,

(nie są, jest jeszcze producent) materiały

fotograficzne i filmowe ściągnięte z sie-

ci

„przecież są w internecie”

(mogą być

dostępne z płatnościami), zarejestro-

wane fragmenty zdarzeń artystycznych

„mamy prawo do cytatu”

(to dłuższa

historia), zdjęcia różnych osób

„widziały,

że je fotografuję”

(o tym szerzej w artykule)

i tak dalej.

Temat jest obszerny, dlatego od strony

praktyczno-medialnej skupię się wyłącz-

nie na popularnej w środowisku lekarskim

sztuce fotografii.

ROBIMY ZDJĘCIA NA KONKURS.

TEMAT: CZŁOWIEK

Wyprawa w plener czy miasto, polowa-

nie na „ciekawy obiekt”...

Robienie zdjęć

to nie to samo, co ich upublicznienie.

To, że ktoś nam pozuje lub wyraźnie daje

przyzwolenie na fotografowanie, nie

oznacza, że zgadza się na późniejszą pu-

blikację, tzw.

rozpowszechnianie wize-

runku

. Samo wysłanie zdjęć na konkurs

to obieg zamknięty, ale potem powstają

wystawy, są relacje w mediach, na stronie

internetowej. Nie traktujmy więc przed-

miotowo „modeli”,

usprawiedliwiając

to wyższą, artystyczną wartością. Odpo-

wiedzialność w przypadku roszczeń bę-

dzie po naszej stronie, nie organizatorów!

Coraz częściej konkursy fotograficzne

mają w regulaminie klauzulę, (którą nie

zawsze czytamy), przykładowo:

„Przekazanie prac konkursowych oznacza

jednocześnie, że nie będą one zagrażały ani

naruszały praw osób trzecich, w szczegól-

ności nie będą naruszały ich majątkowych

i osobistych praw autorskich, oraz że

osoba

przekazująca prace konkursowema zgo-

dy osób, których wizerunki utrwalono

na fotografiach (...)

W przypadku wystą-

pienia przez osobę trzecią z roszczeniami

wynikającymi z tytułu naruszenia praw

określonych powyżej

osoba przekazująca

zrekompensuje Organizatorowi, jako

wyłącznie odpowiedzialna, koszty

ponie-

sione w związku ze skierowaniemprzeciwko

niemu roszczeń odszkodowawczych, zwal-

niając Organizatora od wszelkich zobowią-

zań, jakie powstaną z tego tytułu (http://

www.rck.rydultowy.pl

)”.

Tak, jak sami pewnie nie chcielibyśmy być

obiektem konkursowego, zrobionego

na ulicy i znanego w całym kraju zdjęcia

pt.

Studium zmęczenia

, tak niekoniecznie

życzą sobie tego ludzie, których „łapiemy”

w obiektywie.

NIE ZROBISZ MI TEGO ZDJĘCIA

Wódz plemienia w Amazonii woła do tu-

rysty:

– Nie, nie zrobisz mi tego zdjęcia!

– Rozumiem, boisz się, że mój aparat zabie-

rze ci duszę?

– Nie zdjąłeś przykrywki z obiektywu...

Gwoli ścisłosci: pełnej swobody w ro-

bieniu zdjęć innym nie ma, tak, jak nie

ma wyraźnego zakazu. Lepiej, żeby autor

zdjęć nie upierał się, że„pstrykać”mu wol-

no, jak chce i kiedy chce, bo nikomu tego

nie pokaże. Samo robienie zdjęć mogłoby

bowiem naruszać prywatność danej oso-

by, jej spokój psychiczny itp. Osoba foto-

grafowana może zatem zakazać samego

wykonania zdjęcia, także wtedy, gdy fo-

tograf w ogóle nie planuje późniejszego

rozpowszechniania. Obok prawa cywilne-

go (dobra osobiste) również prawo karne

w pewnych przypadkach chroni przed na-

tarczywym fotografowaniem, które może

zostać uznane za stalking.

ZEZWOLENIE

Regulacja wizerunku w polskim prawie

zawarta jest w dwóch aktach prawnych.

To kodeks cywilny oraz ustawa o prawie

autorskim i prawach pokrewnych. Ko-

deks cywilny zalicza wizerunek do

dóbr

osobistych

i obejmuje go ochroną na za-

sadach ogólnych dotyczącą tych dóbr.

Prawo autorskie uszczegóławia zasady

rozpowszechniania wizerunku. Kluczo-

wym przepisem jest art. 81 ustawy o pra­

wie autorskim: ochronie podlega m.in.

wizerunek osoby, a rozpowszechnianie

tego wizerunku wymaga zezwolenia oso-

by na nim przedstawionej.

Są wyjątki od tej reguły. W braku wyraź­

nego zastrzeżenia

zezwolenie nie jest

wymagane

, jeżeli osoba ta

otrzymała

umówioną zapłatę za pozowanie

. Ze-

zwolenia nie wymaga też rozpowszech­

nianie wizerunku:

1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wize­

runek wykonano w związku z

pełnieniem

przez nią funkcji publicznych

, w szcze­

gólności politycznych, społecznych, zawo­

dowych.

2) osoby stanowiącej jedynie

szczegół ca­

łości

, takiej jak zgromadzenie, krajobraz,

publiczna impreza.

Ważne jest zwrócenie uwagi na element

rozpoznawalności danej osoby, „wizeru-

nek”w rozumieniu prawnym musi pozwa­

lać na jej identyfikację wśród innych.

Co nam wolno, czego nie?

Wizerunek w fotografii

Podczas wielu lat pracy w Telewizji Polskiej w roli dziennikarza, wydawcy, redak-

tora prowadzącego, spotykałam się z bardzo „kreatywnym” podejściem do prawa

autorskiego, często ze strony samych twórców. Obiegowe poglądy i przekonania

prowadziły do wymyślonych zasad: wolno mi, bo...

Nie trzeba chować się za maską –mamy zapewnione prawo do ochrony naszegowizerunku.

Obraz licencjonowany przez Drukarnia Chroma