Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 36 Next Page
Page Background

9

Pro Medico

luty 2018

prawo medyczne

O aktualizacji danych w rejestrze

oraz doręczeniach zastępczych

ponownie słów kilka

Do zadań samorządu lekarskiego należy m.in. prowadzenie reje-

stru lekarzy i lekarzy dentystów (dalej: lekarzy), wykonujących

zawód na obszarze działania okręgowej izby lekarskiej oraz lekarzy

niewykonujących zawodu i zamieszkałych na obszarze działania

izby. W przywołanym rejestrze umieszcza się dane, których lista

obejmuje 45 pozycji, stąd z uwagi na obszerność regulacji zanie-

chamw tymmiejscu jej przywołania (art. 49 ust. 5 ustawy o izbach

lekarskich).

INFORMUJ OWSZELKICHZMIANACHDANYCHOSOBOWYCH

Co jednak istotne, ustawa o izbach lekarskich (art. 49 ust. 7 pkt 1)

nakłada na lekarza

obowiązek zawiadomienia

– w terminie 30

dni – okręgowej rady lekarskiej izby, której jest członkiem, o

każ-

dorazowej zmianie

niektórych danych objętych rejestrem, tj.

w szczególności dotyczących:

imion i nazwiska;

obywatelstwa;

informacji o posiadaniu prawa wykonywania zawodu

w innym państwie;

rodzaju i stopniu posiadanej specjalizacji;

rodzaju umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny

lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;

uzyskania stopnia naukowego;

uzyskania tytułu naukowego;

• nazwy, adresumiejsca pracy

, numeru telefonu i faksu, adre-

su poczty elektronicznej, numeru statystycznego REGON oraz

daty zatrudnienia, stanowisko (u każdego kolejnego praco-

dawcy, poczynając od daty rozpoczęcia wykonywania zawo-

du lekarza);

informacji o prowadzeniu indywidualnej, indywidualnej spe-

cjalistycznej

praktyki lekarskiej

lub udzielaniu świadczeń

zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej;

informacji owykonywaniu zawodu lekarzaw innymniż Rzecz-

pospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej;

daty rozpoczęcia ostatniej przerwy w wykonywaniu zawodu

lekarza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

• informacji o zaprzestaniu wykonywania zawodu lekarza

na czas nieokreślony oraz informacji o podjęciu wykonywania

zawodu lekarza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

informacji o emeryturze lub rencie;

• adresu miejsca zamieszkania, numer telefonu

oraz numer

faksu i adresu poczty elektronicznej, o ile je posiada;

• adresu do korespondencji

.

DLACZEGO JESTWAŻNE, ABY OTYM PAMIĘTAĆ?

Jak się okazuje, brak aktualizacji danych – zwłaszcza kontaktowych

– jest dość powszechnym zjawiskiem. Tymczasem konsekwencje

zaniechania tej, wydawałoby się, błahej czynności mogą przysporzyć

lekarzowi niepotrzebnych stresów, a z pewnością generują masę

pracy organów samorządu i zakłócają prawidłowy przebieg prowa-

dzonych przez nich czynności. Jest to szczególnie uciążliwe w toku

postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej lekarzy,

zwłaszcza na etapie postępowania wyjaśniającego prowadzonego

przez Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, któ-

rego

porte-parole

, gościnnie, w tym wydaniu jestem. Spójrzmy, jak

towyglądawpraktyce.DoKancelariiOROZwpływaskarganalekarza.

Zgodnie z procedurą, lekarzma prawoprzedstawić swojąwersję zda-

rzeń. Wezwanie zostaje więc wysłane na wskazany w rejestrze adres

do korespondencji. Przesyłka jednak wraca z adnotacją

„Adresat nie-

znany”

. Procedura zostaje zatem powtórzona, tym razem na figuru-

jący w rejestrze adres zamieszkania. Korespondencja ponownie wra-

ca z dopiskiem

„Adresat wyprowadził się”

. Sięgamy więc po ostatnie

miejsce zatrudnienia. I tu zaskoczenie...

„Adres nieaktualny”

. Urucho-

miona więc zostaje strategia„detektyw” celem ustalenia aktualnego

miejsca pobytu, zatrudnienia, czy wykonywania praktyki, obdzwa-

nianie szpitali, przychodni, gabinetów. Tropienie lekarza przez Kan-

celarię Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej za pośrednictwem

skonsternowanych pracowników rejestracji i sekretariatów może

mieć dla niektórych lekarzy efekt mało PR-owy... W końcu, po kilku

miesiącach starań, udaje się dotrzeć do lekarza i w chwili, gdy sprawa

mogłaby już dawno być zakończona, przystępuje się do pierwszej

czynności procesowej, a na pytanie o przyczynę braku zgłoszenia

zmiany adresu lekarz ze zdziwieniemoświadcza, iż niemiał zielonego

pojęcia o takiej konieczności. Warto podkreślić, iż organ prowadzący

postępowanie przygotowawcze będzie tak długo poszukiwał kon-

taktu z lekarzem, aż go znajdzie (w tym za pośrednictwem Centrum

Personalizacji DokumentówMSWiA), zwłaszcza, jeślimateriał, którym

dysponuje, wskazuje na duże prawdopodobieństwo popełnienia

wykroczenia zawodowego. Dlatego uchylanie się od omawianego

obowiązku jest pozbawione sensu, gdyż jedynie opóźnia zakończe-

nie sprawy w rozsądnym terminie, nadto generuje niepotrzebną

pracę, która mogłaby zostać wykonana w innych obszarach, mnoży

koszty postępowania, którymi w razie „przegrania sprawy” zostanie

obciążony obwiniony, a ponadto zdradza ignorancję wobec obowią-

zujących regulacji prawnych w tym zakresie.

POD RYGOREMKARY PIENIĘŻNEJ

W odniesieniu do lekarzy wykonujących zawód w ramach dzia-

łalności leczniczej podlegającej wpisaniu do rejestru podmiotów

wykonujących działalność leczniczą kwestie aktualizacji danych

reguluje ustawa o działalności leczniczej. Organem prowadzącym

rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykony-

wania praktyki zawodowej (w odniesieniu do podmiotów leczni-

czych rejestr powadzi wojewoda właściwy dla siedziby lub miej-

sca zamieszkania podmiotu leczniczego). Zgodnie z zapisami ww.

ustawy, wszelkie zmiany danych objętych rejestrem (tj. m.in. zmia-

na nazwy, zgłoszenie nowych miejsc wykonywania praktyki lekar-

skiej, nowych form praktyki, aktualizacja danych kontaktowych,

dopisanie specjalizacji, zawieszenie, wykreślenie praktyki lekar-

skiej) wymagają zgłoszenia w terminie 14 dni od dnia ich powsta-

nia. Ustawa rygorystycznie określa konsekwencje niezgłoszenia

zmiany danych objętych rejestrem, dając organowi prowadzące-

mu rejestr uprawnienie do nałożenia w drodze decyzji administra-

cyjnej kary pieniężnej w określonej w ustawie wysokości.

POSTĘPOWANIEWTOKU, POMIMO NIEODEBRANYCH

PRZESYŁEK

A propos szkodliwości wzmiankowanego wyżej ignorowania obo-

wiązujących przepisów – wobec nagminnego procederu w zakre-

sie

niepodejmowania przesyłek

– przypomnieć należy, iż brak

odbioru przesyłki dwukrotnie awizowanej wysłanej na aktualny

adres odbiorcy w toku postępowania prowadzonego przez OROZ

lub Okręgowy Sąd Lekarski (OSL), nie skutkuje – wbrew obiego-

wej opinii – paraliżem postępowania, a tym bardziej, uniknięciem

ciąg dalszy na str. 10