Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 36 Next Page
Page Background

Pro Medico

luty 2018

16

ność do takiego reagowania na pojawiają-

ce się wewnętrzne i zewnętrzne bodźce,

które powodują i nasilają stres, napięcie

emocjonalne, a w niektórych przypad-

kach nawet podtrzymują stany choro-

bowe (np. depresję, uogólniony zespół

lękowy, zaburzenia odżywiania). Celem

mindfulness

jest nauczenie się dostrzega-

nia i przyjmowania każdej pojawiającej

się emocji, myśli, odczucia, jako obiektów

obserwacji, z którymi jednak nie należy

się identyfikować. Technika

mindfulness

,

nie jest ani ucieczką, ani unikaniem, ani

walką z niechcianymi myślami, odczucia-

mi i doznaniami. Jest raczej wyjściem im

naprzeciw. Sam fakt dostrzeżenia niepo-

żądanych aspektów i stanów własnego

umysłu prowadzi do (pozytywnej) zmiany.

Mindfulness

odnosi się zarówno do prak-

tyki, jak i podejścia, które polega na byciu

całkowicie obecnym wobec doświadcze-

nia płynącego zarówno z zewnątrz (inni

ludzie), jak z wewnątrz (własne myśli,

uczucia, wrażenia) w każdej chwili.

TOLERANCJA STRESU

Wszyscy ludzie odczuwają emocje, tak

zostaliśmy zaprojektowani, by emocje

pozwoliły nam przetrwać. Emocje to,

z grubsza rzecz ujmując, subiektywne

doświadczenia, które manifestują się

poprzez fizjologiczną ekspresję, biolo-

giczną reakcję i stan umysłu. Są nieroze-

rwalnie powiązane z temperamentem

i nastrojem oraz wchodzą w skład moty-

wacji. Za pomocą emocji możemy spraw-

nie działać w otaczającym nas świecie,

ponieważ nadają znaczenie – pozytywne

lub negatywne – napotykanym zdarze-

niom, przedmiotom, ludziom i zjawiskom.

Trzeba dodać, że nie wszystkie są przez

nas uświadamiane i wyraźne, dlatego

czasami tak trudno jest nam się zoriento-

wać w swoich odczuciach. Niektóre emo-

cje są przyjemne, a inne nieprzyjemne.

Większość ludzi nie lubi czuć się nieprzy-

jemnie. Nie lubimy, kiedy jest nam gorą-

co, zimno, kiedy chce nam się jeść, kiedy

nas coś boli, fizycznie czy psychicznie.

Problem polega na tym, że nieprzyjemne

wydarzenia i emocje są częścią życia. Jest

ogromna różnica pomiędzy nielubieniem

nieprzyjemnych emocji, ale akceptowa-

niem ich jako nieodłącznej części życia,

a odczuwaniem ich jako czegoś absolut-

nie nie do zniesienia, czegoś, czego trzeba

zdrowie lekarzy

Długie i nieprzewidywalne godziny pracy,

stres związany z obcowaniem z umierają-

cymi lub cierpiącymi pacjentami, ryzyko

błędnych diagnoz, rozbudowana biuro-

kracja i wiele innych przyczyn powoduje

narastający stres u lekarzy i pogarszający

się stan zdrowia psychicznego.

Lekarze boją się zwrócić o pomoc, ponie-

waż martwią się, że wpłynęłoby to na ich

karierę. Większość lekarzy wspomina

o problemie „etykietyzacji” w przypadku

zachorowania na depresję i podaje wstyd

jako jedną z głównych przyczyn braku

podjęcia leczenia. Brak odpowiedniej tera-

pii schorzeń dotykających lekarzy może

wpływać na jakość dostarczanej przez

nich opieki medycznej.

JAK POMÓC LEKARZOM?

Od kilku lat wiele się słyszy o tzw.„

mindful-

ness

”. Termin ten jest tłumaczony w języku

polskim jako

uważność, uważna obecność

lub też

pełnia obecności

. Ze względu jed-

nak na brak zadowalającego przekładu,

który by uwzględniał w pełni znaczenie

tego terminu, zachowujemy oryginalne

jego brzmienie.

Najczęściej cytowana definicja

mindfulness

określa go jako szczególny rodzaj uwagi:

świadomej, nieosądzającej i skierowanej

na bieżącą chwilę (

Jon Kabat-Zinn

, 1990),

odnosi się tym samym do doświadczenia

świata, które znajduje się poza naszymi

oczekiwaniami i jest rodzajem doświadcza-

nia rzeczy„takimi, jakimi są”(

Ray

, 2002).

Uważność nie jest niczym nowym. W tra-

dycji buddyjskiej korzysta się z niej

od ponad 2,5 tysiąca lat. Wywodzi się

z sanskryckiego słowa

smrti

– co oznacza

pamiętanie albo przypominanie sobie.

Każdy z nas wie, co to jest uważność, każ-

dy mógł jej doświadczyć, niekoniecznie

tak to doświadczenie nazywając.

Mindful-

ness

to umiejętność umysłu obserwowa-

nia rzeczy takimi, jakimi są, bez oceniania,

analizowania, porównywania, modyfiko-

wania, nakładania projekcji, korzystania

ze swoich schematów, oczekiwań, obaw,

bez lgnięcia ani odpychania, ale pozo-

stawania z ciekawością, angażowania się

w to, co jest.

DOSTRZEGANIE I PRZYJMOWANIE

Technika

mindfulness

jest formą umysło-

wego treningu, która zmniejsza jego skłon-

się pozbyć, uniknąć. Kiedy nie potrafimy

znieść własnych emocji, możemy wpa-

dać w kolejne problemy, które znacznie

pogorszą naszą sytuację.

BRAK ODPORNOŚCI NA STRES

Lekarze, często przemęczeni i przepraco-

wani, wykazują coraz mniejszą odporność

na stres. Każdy z nas ma inną, indywidu-

alną odporność. Dr

Suzanne Kobasa

odkryła, że istnieje pewien zestaw cech,

który nazwała „hartem psychologicznym”,

do których zaliczamy:

kontrolę – silne przekonanie, że mamy

wpływ na nasze otoczenie i dysponu-

jemy siłą sprawczą;

zaangażowanie – w to, co robimy oraz

podejmowanie dużych wysiłków;

wyzwanie – postrzeganie zmiany jako

naturalnego elementu życia, który

oferuje różne możliwości.

Z kolei

Clough

i

Sytrycharczyk

opraco-

wali model, opisujący „hardość mentalną”,

która jest wynikiem istnienia czterech ele-

mentów:

wyzwania;

pewności siebie;

zaangażowania;

kontroli.

Jest wiele modeli opisujących odporność

oraz hardość psychiczną, wszystkie pod-

kreślają, że osoba „odporna” jest przeko-

nana o istnieniu sensu w życiu, o tym,

że życiem można kierować i mieć nad nim

pewną kontrolę oraz ma zdolność dostra-

jania się do innych ludzi.

Nieumiejętność znoszenia nieprzyjem-

nych, niewygodnych emocji i desperacka

potrzeba uciekania przed odczuwaniem

własnych emocji, zwykle wynika ze stra-

chu przedwłasnymi emocjami (fobia emo-

cji). Niektóre osoby boją się wszystkich

swoich emocji, inne mają jedną emocję,

która wydaje im się szczególnie groźna.

Jak wygląda to u ciebie? Która emocja

sprawia ci problemy? Żeby lepiej zrozu-

mieć swoją emocjonalność, warto zasta-

nowić się, jak rodzą się w nas emocje czy

uczucia. I już na wstępie warto zaznaczyć,

że tylko ty jesteś odpowiedzialny za ich

powstawanie! Już Epiktet, rzymski filozof,

zauważył, że

„fakty nie powodują nasze-

go zdenerwowania, a raczej nasza opinia

o tych faktach

”. Fakty same w sobie nas nie

denerwują. To my sami się denerwujemy

poprzez przekonania o tych faktach.

Uważność – trening redukcji stresu

metodą „mindfulness”

„Tym, co trwoży ludzi, nie jest to, co im się przydarza,

ale znaczenie, jakie temu przypisują”

EPIKTET