Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 36 Next Page
Page Background

Pro Medico

listopad 2017

12

ochrona zdrowia

Nowa koncepcja organizacji systemu

ochrony zdrowia w Polsce została wpro-

wadzona ustawą z dnia 23 marca 2017 r.

o zmianie ustawy o świadczeniach opieki

zdrowotnej finansowanych ze środków

publicznych, w której zdefiniowano System

Podstawowego Szpitalnego Zabezpiecze-

nia Świadczeń Opieki Zdrowotnej, zwany

potocznie„siecią szpitali”.

Zmiany miały wejść w życie od 1 paździer-

nika 2017, a nie – jak pierwotnie zakładano

– od 1 czerwca, zatem konieczne okazało

się aneksowanie umów z NFZ o kolejne trzy

miesiące. W czerwcu nadal nie było wiado-

mo, czy NFZ ustali dwa okresy rozliczenio-

we – odrębne za I półrocze i za III kwartał,

czy też jeden okres rozliczeniowy dzie-

więciomiesięczny, a jest to bardzo istot-

ne dla szpitali ze względu na rozliczanie

nadwykonań. Również niewiadoma była

kwota kontraktu, jaką szpitale miały otrzy-

mać na IV kwartał 2017, ani tym bardziej

na kolejne okresy rozliczeniowe.

Należy dodać, że równolegle z „siecią szpi-

tali” była procedowana ustawa o sposo-

bie ustalania najniższego wynagrodzenia

zasadniczego pracowników wykonują-

cych zawody medyczne, zatrudnionych

w podmiotach leczniczych, która rozbu-

dziła oczekiwania pracowników na pod-

wyżki. Ustawa weszła ostatecznie w życie

14 sierpnia 2017 r. i trzeba było w ciągu

miesiąca zawrzeć porozumienia z pracow-

nikami dotyczące sposobu i wysokości

podwyżek. Wiele szpitali, nie mając pew-

ności co do wysokości kontraktu z NFZ

w IV kwartale 2017 i w 2018 r., zrealizowało

podwyżki w minimalnej wysokości, wyni-

kającej wprost z ustawy oraz wstrzymało

się z realizacją podwyżek dla lekarzy staży-

stów i rezydentów do czasu pojawienia się

stosownych rozporządzeń MZ.

W ostatnim dniu sierpnia ŚOWNFZ przeka-

zał szpitalom propozycje wartości kontrak-

tów na IV kwartał oraz zadeklarował anek-

sowanie umów dla oddziałów szpitalnych

niewchodzących do sieci, na czas potrzeb-

ny na przeprowadzenie konkursów ofert

na te zakresy.

Nowe umowy z NFZ, które obowiązują

od 1 października, stawiają szpitale„sie-

ciowe”w nowej sytuacji.

Część świadczeń, w tym duża część oddzia-

łów i poradni przyszpitalnych, została obję-

ta finansowaniem ryczałtowym, co ozna-

cza, że niezależnie od liczby zrealizowanych

świadczeń NFZ nie sfinansuje żadnych nad-

wykonań. Nadwykonania nie spowodują

też – wbrew wcześniejszym obietnicom –

wzrostu ryczałtu na kolejny okres rozlicze-

niowy, natomiast w przypadku wykonania

Od redakcji: „Szpitale przechodzą burzliwy okres, w którym trudno jest cokolwiek

zaplanować” – wskazuje dyrektor Szpitala Zakonu Bonifratrów pw. Aniołów Stró-

żów w Katowicach, dr n. med. Maria Janusz, którą poprosiliśmy o ocenę i podsumo-

wanie wprowadzanych zmian.

Sytuacja śląskich

szpitali w sieci

Rok 2017 zapamiętają na długo wszyscy dyrektorzy szpitali, nawet ci najbardziej

zaprawieni w ciągłych reformach w ochronie zdrowia, którym wydawało się, że już

nic ich nie zdziwi. Zrozumieliśmy, że pojęcie „niepewność jutra” może być nie tyl-

ko metaforyczne, ale całkiem dosłowne.

poniżej 98% przyszły ryczałt zostanie obni-

żony.

Kontrakty

dla

większości

szpitali

są wprawdzie trochę wyższe, gdyż oparto

je na wykonaniu za 2015 r., jednak istnieje

realne ryzyko, że potrzeby pacjentów prze-

wyższą wartości umów. Należy się spodzie-

wać, że brak perspektywy zapłaty w przy-

padku wykonania większej liczby świad-

czeń będzie prowadził do unikania przez

szpitale nadwykonań, a co za tym idzie,

ograniczy się dostęp pacjentów do świad-

czeń. W szczególności może to dotyczyć

ponadlimitowych pacjentów generujących

wysokie koszty leczenia, jak np. w oddzia-

le intensywnej terapii. Z obietnic MZ nie

uda się też zrealizować opieki poszpitalnej

dla pacjentów wypisywanych z oddziałów

internistycznych, gdyż nie stworzono moż-

liwości rozliczania poradni internistycznej.

Nie ma też żadnego mechanizmu zapew-

nienia pacjentom rehabilitacji poszpitalnej,

z wyjątkiem opieki koordynowanej pacjen-

tów po zawale.

PLUSY I POZYTYWY

Pozytywnie należy ocenić sposób wypłaty

transzy miesięcznej ryczałtu w stałej wyso-

kości, a nie – jak poprzednio – do wartości

sprawozdanych świadczeń w przypadku

niewykonań i do wartości miesięcznej tran-

szy w przypadku nadwykonań. Plusem jest

także stworzenie wspólnej puli punktów

dla zakresów ryczałtowych do swobod-

nego zadysponowania przez szpital, bez

konieczności wnioskowania do NFZ o prze-

sunięcia. Interesująco wygląda też możli-

wość uzyskania wzrostu ryczałtu za kryteria

jakościowe – o 1% za posiadanie akredyta-

cji, a nawet do 2% za wysoki wynik uzyska-

ny na akredytacji, po 0,5% za certyfikaty

jakości dla laboratorium i pracowni mikro-

biologicznej, o 1% za wzrost liczby świad-

czeń ambulatoryjnych. Czas pokaże, czy

możliwość niewielkiego wzrostu ryczałtu

w kolejnym okresie rozliczeniowym będzie

wystarczającą zachętą do generowania

nadwykonań w poradniach specjalistycz-

nych, celem zapewnienia pacjentomopieki

poszpitalnej, skoro poradnie te mają pełne

terminarze planowych pacjentów.

Reforma stwarza dla szpitali w sieci

zarówno pewne szanse, jak i nowe ryzyka.