Pro Medico
•
grudzień 2016/styczeń 2017
8
ochrona zdrowia
FINANSOWANIE
Proponujemy odstąpienie od finansowania pojedynczych
przypadków i procedur na rzecz finansowania w formie ry-
czałtu całości opieki realizowanej przez szpital w danym
okresie
. To nieprawda, że szpitale należące do sieci będą leczy-
ły tylko tylu pacjentów, ilu leczyły w roku poprzednim. Chcemy
wprowadzić mechanizm, który zagwarantuje powiązanie kwoty
ryczałtu na dany rok z poziomem realizacji świadczeń w roku po-
przednim. Kwoty ryczałtów mają być jedynie
powiązane
z war-
tością świadczeń wykonanych w okresie poprzedzającym kwalifi-
kację podmiotu do sieci.
PLACÓWKI PUBLICZNE I PRYWATNEW SIECI SZPITALI
Celem projektowanych zmian nie jest pozbawienie prywat-
nych placówek możliwości leczenia pacjentów w ramach
środków publicznych.
Kryteria kwalifikacji są oparte wyłącznie
na przesłankach merytorycznych takich jak zakres działalności
prowadzonej przez szpitale i charakter udzielanych świadczeń.
Z cyklu: W pigułce i bez komentarza
Sieć szpitali według Ministerstwa Zdrowia
Jerzy Szafranowicz, dyrektor ŚOWNFZ o planowanych zmianachw2017 roku
Rodzaj świadczeń
Okres obowiązy-
wania aktualnych
umów
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
31.12.2016
Ambulatoryjna opieka specjalistyczna
30.06.2017
Leczenie szpitalne
30.06.2017
Rehabilitacja lecznicza
30.06.2019
Leczenie stomatologiczne
30.06.2017
Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze
30.06.2019
Opieka paliatywna i hospicyjna
30.06.2019
Opieka psychiatryczna i leczenie
uzależnień
31.03.2017
Świadczenia zdrowotne kontraktowane
odrębnie
31.03.2017
Lecznictwo uzdrowiskowe
31.12.2016
Oprac. Małgorzata Doros, rzecznik prasowy ŚOW NFZ
OKRES OBOWIĄZYWANIA
AKTUALNYCH UMÓW Z ŚOW NFZ:
Celem proponowanych zmian w systemie jest budowa podsta-
wowego zabezpieczenia świadczeń szpitalnych, tzw.
sieci szpita-
li
. Kryteria zostały upublicznione, każdy zainteresowany może się
z nimi zapoznać się i wyrazić opinię w ramach konsultacji. ŚOW NFZ
w Katowicach również włączył się w tę dyskusję, przedstawiając za-
bezpieczenie opieki zdrowotnej dla pacjentówwoj. śląskiego. Utwo-
rzyłem zespół, który pracuje nad kwalifikacją podmiotów do sieci,
z uwzględnieniem specyfiki placówek, jakie „wyrastają” poza zało-
żone centralnie kryteria. Nasze argumenty przedstawiamy na spo-
tkaniach,
wskazując placówki, np. Centrum Leczenia Oparzeń
wSiemianowicach Śląskich czy Szpital Chirurgii Urazowej wPie-
karachŚląskich,którychobecnośćwpodstawowymsystemieza-
bezpieczenia jest dla nas bezsporna.
Konsultacje trwają, liczymy,
że nasze uwagi zostaną uwzględnione, również w przypadku innych
podmiotów. Co istotne, zgodnie z zapisami nowelizowanej ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej, w przypadku, gdy w danymwo-
jewództwie istnieje konieczność zabezpieczenia właściwego dostę-
pu do świadczeń, podmiotmoże zostać zakwalifikowany do systemu
przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, po uzyskaniu
pozytywnej opinii ministra zdrowia.
Należy się zgodzić, że
mechanizmy, którymi kierowano się przy
poprzednich konkursach na świadczenia, obarczone były za-
sadniczym błędem
. Obrazowo mówiąc, ten specyficzny „tort”, czyli
finansowaniew ramachNFZ, był podzielony na bardzomałe kawałki.
Takie rozproszenie środków finansowych wcale nie gwarantowało
dobrej opieki, a często jedynie ułudę możliwości szerokiego wyboru
wśród placówek z kontraktem. Co z tego, że ktoś miał kontrakt, skoro
był on bardzo skromny? Co z tego, że wykazał najlepszych specjali-
stów, sprzęt, skoro umowa nie gwarantowała pełnego wykorzysta-
nia posiadanego potencjału? Co szczególnie ważne – szeroka oferta
i mnogość podmiotów leczniczych posiadających umowę z NFZ nie
przekładała się na optymalną opiekę dla pacjentów.
Obecnie akcent
położony został na opiekę koordynowaną i kompleksową, bez
konieczności szukania na własną rękę placówki, która chorego
przyjmie
np. po zakończonym leczeniu szpitalnym na rehabilitację.
Na uwagę zasługuje też fakt, że dla zarządzających szpitalami propo-
nowane zmiany również mają pozytywny aspekt, ponieważ
kwalifi-
kacja do sieci na okres czterech lat pozwoli na stabilną organiza-
cję pracy i planowanie rozwoju.
W związku z tym w sieci szpitali będą mogły znaleźć się zarów-
no podmioty publiczne, jak i prywatne. Nadal
pozostaje taka
forma zabezpieczenia świadczeń, jak konkurs ofert
. Do kon-
kursu będą mogły przystąpić np. szpitale, które nie zostaną za-
kwalifikowane do sieci, jak i szpitale zakwalifikowane do sieci
w zakresie świadczeń, których nie będą mogły wykonywać w jej
ramach. W projekcie, w zakresie oceny i określania kierunków
rozwoju infrastruktury szpitalnej, wykorzystane zostały następu-
jące wskaźniki: optymalny wskaźnik łóżek/wyliczany na 10 tys.
mieszkańców, wskaźnik wykorzystania łóżek, wskaźnik średniego
czasu hospitalizacji, które uwzględniają podział na województwa
i specjalności medyczne.
Zakłada się określenie wskaźników jedynie
dla wybranych
specjalności
. Będą to w szczególności:
choroby wewnętrzne,
chirurgia ogólna, ginekologia, położnictwo, pediatria, kar-
diologia, neurologia, otorynolaryngologia, okulistyka, chi-
rurgia dziecięca i ortopedia
. W skali kraju około 74%wszystkich
hospitalizacji odbywa się na oddziałach 19 typów specjalności,
których udział w rynku, każdego z osobna, wynosi ponad 1%.