Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 40 Next Page
Page Background

Pro Medico

grudzień 2016/styczeń 2017

8

ochrona zdrowia

FINANSOWANIE

Proponujemy odstąpienie od finansowania pojedynczych

przypadków i procedur na rzecz finansowania w formie ry-

czałtu całości opieki realizowanej przez szpital w danym

okresie

. To nieprawda, że szpitale należące do sieci będą leczy-

ły tylko tylu pacjentów, ilu leczyły w roku poprzednim. Chcemy

wprowadzić mechanizm, który zagwarantuje powiązanie kwoty

ryczałtu na dany rok z poziomem realizacji świadczeń w roku po-

przednim. Kwoty ryczałtów mają być jedynie

powiązane

z war-

tością świadczeń wykonanych w okresie poprzedzającym kwalifi-

kację podmiotu do sieci.

PLACÓWKI PUBLICZNE I PRYWATNEW SIECI SZPITALI

Celem projektowanych zmian nie jest pozbawienie prywat-

nych placówek możliwości leczenia pacjentów w ramach

środków publicznych.

Kryteria kwalifikacji są oparte wyłącznie

na przesłankach merytorycznych takich jak zakres działalności

prowadzonej przez szpitale i charakter udzielanych świadczeń.

Z cyklu: W pigułce i bez komentarza

Sieć szpitali według Ministerstwa Zdrowia

Jerzy Szafranowicz, dyrektor ŚOWNFZ o planowanych zmianachw2017 roku

Rodzaj świadczeń

Okres obowiązy-

wania aktualnych

umów

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna

31.12.2016

Ambulatoryjna opieka specjalistyczna

30.06.2017

Leczenie szpitalne

30.06.2017

Rehabilitacja lecznicza

30.06.2019

Leczenie stomatologiczne

30.06.2017

Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze

30.06.2019

Opieka paliatywna i hospicyjna

30.06.2019

Opieka psychiatryczna i leczenie

uzależnień

31.03.2017

Świadczenia zdrowotne kontraktowane

odrębnie

31.03.2017

Lecznictwo uzdrowiskowe

31.12.2016

Oprac. Małgorzata Doros, rzecznik prasowy ŚOW NFZ

OKRES OBOWIĄZYWANIA

AKTUALNYCH UMÓW Z ŚOW NFZ:

Celem proponowanych zmian w systemie jest budowa podsta-

wowego zabezpieczenia świadczeń szpitalnych, tzw.

sieci szpita-

li

. Kryteria zostały upublicznione, każdy zainteresowany może się

z nimi zapoznać się i wyrazić opinię w ramach konsultacji. ŚOW NFZ

w Katowicach również włączył się w tę dyskusję, przedstawiając za-

bezpieczenie opieki zdrowotnej dla pacjentówwoj. śląskiego. Utwo-

rzyłem zespół, który pracuje nad kwalifikacją podmiotów do sieci,

z uwzględnieniem specyfiki placówek, jakie „wyrastają” poza zało-

żone centralnie kryteria. Nasze argumenty przedstawiamy na spo-

tkaniach,

wskazując placówki, np. Centrum Leczenia Oparzeń

wSiemianowicach Śląskich czy Szpital Chirurgii Urazowej wPie-

karachŚląskich,którychobecnośćwpodstawowymsystemieza-

bezpieczenia jest dla nas bezsporna.

Konsultacje trwają, liczymy,

że nasze uwagi zostaną uwzględnione, również w przypadku innych

podmiotów. Co istotne, zgodnie z zapisami nowelizowanej ustawy

o świadczeniach opieki zdrowotnej, w przypadku, gdy w danymwo-

jewództwie istnieje konieczność zabezpieczenia właściwego dostę-

pu do świadczeń, podmiotmoże zostać zakwalifikowany do systemu

przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, po uzyskaniu

pozytywnej opinii ministra zdrowia.

Należy się zgodzić, że

mechanizmy, którymi kierowano się przy

poprzednich konkursach na świadczenia, obarczone były za-

sadniczym błędem

. Obrazowo mówiąc, ten specyficzny „tort”, czyli

finansowaniew ramachNFZ, był podzielony na bardzomałe kawałki.

Takie rozproszenie środków finansowych wcale nie gwarantowało

dobrej opieki, a często jedynie ułudę możliwości szerokiego wyboru

wśród placówek z kontraktem. Co z tego, że ktoś miał kontrakt, skoro

był on bardzo skromny? Co z tego, że wykazał najlepszych specjali-

stów, sprzęt, skoro umowa nie gwarantowała pełnego wykorzysta-

nia posiadanego potencjału? Co szczególnie ważne – szeroka oferta

i mnogość podmiotów leczniczych posiadających umowę z NFZ nie

przekładała się na optymalną opiekę dla pacjentów.

Obecnie akcent

położony został na opiekę koordynowaną i kompleksową, bez

konieczności szukania na własną rękę placówki, która chorego

przyjmie

np. po zakończonym leczeniu szpitalnym na rehabilitację.

Na uwagę zasługuje też fakt, że dla zarządzających szpitalami propo-

nowane zmiany również mają pozytywny aspekt, ponieważ

kwalifi-

kacja do sieci na okres czterech lat pozwoli na stabilną organiza-

cję pracy i planowanie rozwoju.

W związku z tym w sieci szpitali będą mogły znaleźć się zarów-

no podmioty publiczne, jak i prywatne. Nadal

pozostaje taka

forma zabezpieczenia świadczeń, jak konkurs ofert

. Do kon-

kursu będą mogły przystąpić np. szpitale, które nie zostaną za-

kwalifikowane do sieci, jak i szpitale zakwalifikowane do sieci

w zakresie świadczeń, których nie będą mogły wykonywać w jej

ramach. W projekcie, w zakresie oceny i określania kierunków

rozwoju infrastruktury szpitalnej, wykorzystane zostały następu-

jące wskaźniki: optymalny wskaźnik łóżek/wyliczany na 10 tys.

mieszkańców, wskaźnik wykorzystania łóżek, wskaźnik średniego

czasu hospitalizacji, które uwzględniają podział na województwa

i specjalności medyczne.

Zakłada się określenie wskaźników jedynie

dla wybranych

specjalności

. Będą to w szczególności:

choroby wewnętrzne,

chirurgia ogólna, ginekologia, położnictwo, pediatria, kar-

diologia, neurologia, otorynolaryngologia, okulistyka, chi-

rurgia dziecięca i ortopedia

. W skali kraju około 74%wszystkich

hospitalizacji odbywa się na oddziałach 19 typów specjalności,

których udział w rynku, każdego z osobna, wynosi ponad 1%.