3
Pro Medico
•
październik 2015
w
z działań samorządu
Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach i Okrę-
gowa Rada Adwokacka w Katowicach 21 lipca br. podjęły jed-
nobrzmiące stanowiska w sprawie projektu ustawy o zmianie
ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk senacki
967) i wspólnie skierowały pisma w tej sprawie do Prezes Rady
Ministrów, ministra zdrowia, marszałków Sejmu i Senatu oraz
posłów i senatorów, którzy mają możliwość wprowadzenia
poprawek do proponowanej nowelizacji. Zdaniem obu sa-
morządów zawarte w projekcie zapisy spowodują osłabienie
gwarancji zachowania tajemnic zawodowych, kluczowych dla
prawidłowego wykonywania zawodów lekarza i adwokata.
W obronie tajemnicy
zawodowej
3 września br. Rada Izby Notarialnej w Katowicach udzieliła po-
parcia dla stanowiska Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej
w Katowicach i Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach
z dn. 21 lipca br. w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy
o Policji oraz niektórych innych ustaw. Prezes RIN w Katowicach
Rafał Sadowski napisał do prezesa ORL:
„Rada Izby Notarialnej w pełni podziela obawy środowiska ad-
wokatów i lekarzy, wyrażone w stanowisku z dnia 21 lipca br.
Notariusze, jako osoby zaufania publicznego, zobligowane do
zachowania tajemnicy zawodowej, wyrażają szereg zastrzeżeń
do projektowanej regulacji, która również w naszym odczuciu
stwarza możliwość niekontrolowanych nadużyć, naruszenia ta-
jemnicy zawodowej oraz dowolnego, bezzasadnego ingerowania
w zasady poufności. Zamierzone regulacje budzą nasz niepokój
w kontekście zagrożenia praw i swobód obywatelskich.”
Szanowna Pani
Ewa Kopacz
Prezes Rady Ministrów
Szanowna Pani Premier
Poniżej przedstawiamy stanowisko Okręgowej Rady
Adwokackiej w Katowicach oraz Prezydium Okręgo-
wej Rady Lekarskiej w Katowicach w sprawie projek-
tu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych
innych ustaw (druk senacki 967).
W związku z podjęciem przez Senat RP w dniu
24.07.2015 r. uchwały o wystąpieniu do Sejmu z projek-
tem nowelizacji ustawy o Policji oraz niektórych innych
ustaw, samorządy zawodowe adwokatów, jak i lekarzy,
przedstawiają swoje stanowisko wyrażając głębokie za-
niepokojenie kształtem proponowanych zmian.
Największe zastrzeżenia budzą propozycje dotyczące
funkcjonowania tajemnic zawodowych – w tym adwo-
kackiej i lekarskiej. Mimo że Trybunał Konstytucyjny
w wyroku z dnia 30.07.2014 r. sygn. K 23/11 z dezaproba-
tą odniósł się do aktualnych rozwiązań prawnych w za-
kresie kontroli działalności Policji i służb specjalnych,
to senacki projekt proponuje dalsze osłabienie gwaran-
cji tych tajemnic, a tym samym nie stanowi właściwego
wykonania wspomnianego wyroku Trybunału Konstytu-
cyjnego. Stwarza to pole do jeszcze większych nadużyć
w ramach prowadzenia działalności operacyjnej przez
Policję oraz służby.
Projekt w przekazanym Sejmowi kształcie przewidu-
je wprost, że osoby związane tajemnicą zawodową
mogą być poddawane takim metodom inwigilacji, jak
podsłuch czy zbieranie danych o lokalizacji telefonów
komórkowych. To funkcjonariusz będzie oceniał, czy
zebrany materiał jest objęty tajemnicą zawodową. Za-
interesowani, w tym adwokaci i lekarze, których tajem-
nica dotyczy, nie zostaną nawet poinformowani, że byli
poddani formom inwigilacji. Takie rozwiązania nie dadzą
pogodzić się z zasadami demokratycznego państwa, al-
bowiem czynią tajemnicę zawodową fikcją.
Tajemnica zawodowa stanowi gwarancję stosunku za-
ufania, który jest podstawą wykonywania zawodów
zaufania publicznego. Zaufanie pacjenta do lekarza, tak
jak i klienta do adwokata, ma fundamentalne znacze-
nie dla prawidłowego prowadzenia leczenia lub spra-
wy sądowej. Jedynie pacjent i klient mający pewność,
że informacje przekazywane lekarzowi czy adwokatowi
są poufne, przekaże je w sposób pełny i wyczerpujący,
a więc taki, który umożliwi należyte udzielenie pomocy
lekarskiej czy prawnej.
Wskazać należy, że dotychczasowa regulacja Kodek-
su Postępowania Karnego pozwalająca przesłuchać
adwokata lub lekarza jako świadka, albo też przepro-
wadzić dowód z dokumentów objętych tajemnicami
zawodowymi – została zabezpieczona przesłankami
subsydiarności i niezbędności dla dobra wymiaru spra-
wiedliwości. Tymczasem projektowane przepisy ustawy
nie wskazują żadnych przesłanek, którymi ma kierować
się sąd, pozwalając na pobranie i wykorzystanie danych
retencyjnych czy przeprowadzenie kontroli operacyjnej
wobec osób objętych tajemnicą zawodową.
Przepisy projektu ustawy nie precyzują w dostateczny
sposób środków kontroli operacyjnej, całkowicie pomi-
jają kwestię informowania osób, których dane zostały
pobrane, a także nie ustanawiają żadnych przesłanek,
kiedy pobieranie danych retencyjnych jest uzasadnione.
Tak duża ingerencja organów ścigania w życie prywatne
obywateli musi być każdorazowo poddana ocenie ade-
kwatności, niezbędności i celowości zebrania danych
retencyjnych. W związku z tym, że przepisy w projekto-
wanym kształcie stwarzają ogromne pole do nadużyć,
środowiska adwokackie i lekarskie wnioskują o usunię-
cie regulacji dotyczących pozyskiwania danych reten-
cyjnych i prowadzenia kontroli operacyjnej w stosunku
do osób zobowiązanych do zachowania tajemnicy za-
wodowej.
W ocenie autorów niniejszego stanowiska wystarczającą
ochronę interesu publicznego w tym zakresie przewidu-
je art. 180 §2 Kodeksu Postępowania Karnego.
Z poważaniem
Dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej
w Katowicach
adw. Jerzy Pinior
Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej
w Katowicach
dr n. med. Jacek Kozakiewicz
E-learning
Tablet lub netbook z kartą mobilnego internetu, dostęp do sie-
ci bezprzewodowej WiFi, albo komputer stacjonarny i można
uczestniczyć w ciekawych wykładach, poszerzyć zawodowe ho-
ryzonty, sprawdzić zdobytą wiedzę i zdobyć punkty edukacyjne.
Platforma e-learningowa została uruchomiona również na stronie
internetowej ŚIL. Wystarczy się zalogować, podając imię, nazwi-
sko, e-mail, nr prawa wykonywania zawodu, wybrać specjalizację,
wpisać hasło i gotowe!